8 Ekim 2013 Salı

Ruby Ogreniyorum

Calistigim is yerinde ana programlama dili olarak Ruby on Rails kullaniliyor. Ben diger kullanilan diller kontenjanindan ASP.NET isleri uzerine calisiyorum. Ruby programcilarinin azligindan dolayi sirket programcilik bilgisi olan herkesin Ruby ogrenmesinin olasi bir zorlukta ise yarayacagini dusunmus olmali ki .NET, perl, javascript programcilarinin tamamini ve yanina yeni mezun hic bir dile bulasmamis yeni programcilari da katarak "Ruby Akademisi" olarak adlandirdiklari bir kursa yazdirdi.

Benim gibi .NET orijininden gelen  birisi icin sadece programlama dili degil yaninda ek olarak bir suru konu daha ogrenilmek zorunda. ben seneler once UNIX programciligi yapmistim ama rahat bir 15 senedir hic bakmadim bu konulara.

Dolayisiyla oncelikle Linux'dan baslamak gerekiyordu. Simdi size bu dili nasil ogrenmeye basladigimi nerelerden gectigimi adim adim yazacagim. Ogrendikten sonra degil ogrenitken yaziyorum o yuzden hatali yollara saparsam dogrusunu ogrendigimde duzeltecegime soz veriyorum.


Kursu ingilterede aldigim icin gosterebilecegim kaynaklarin tamami Ingilizce. Elimden geldigince cevirmeye calisacagim ama ingilizce kitaplar icin kusura bakmayin artik. Bu arada egitim veren arkadasin adi Steve Tooke (@tooky)

Turkiye'de Ruby konusunda pek kaynak olmadigini sadece bir kitap yazilmis oldugunu gordum. O yuzden yazdiklarimdan Turkce kaynak olarak faydalanabilmenizi umuyorum.

Genel olarak bakildiginda cok eski olmayan bir dil oldugu icin cok fazla kullanicisi yok. Yorumlayici ile calisiyor. Yani yazilan kodlar derlenmiyor. "Hersey bir objedir" den yola cikiyor dolayisiyla Nill bile bir obje . Isletim sistemlerinin tumunde calisabiliyor. Komut satirindan calistirilan IRB ile ruby komutlari tek tek calistirilabiliyor. Simdi de detaylara gecelim.

Evet basliyoruz. Oncelikle ortami program yazmaya uygun hale getirelim.

Not : Siz bunu okurken belki de versiyon numaralari degismis olacaktir o yuzden guncel versiyonlari secme isini size biraktim.

1 Ubuntu Linux Kuruyoruz

Bedava olan bu isletim sistemi icin gerekli herseyi www.ubuntu.com adresinde bulabilirsiniz
Eger windows kullaniyorsaniz ve mevcut sisteminizi koruyarak cift acilisli (dual boot) bir isletim sistemi kurmak istiyorsaniz kurulumu en kolay yapabilmeniz icin BU LINK'e tiklayin windows'dan cikmadan basitce sizin icin butun islemleri yapiyor.

Eger farkli bir sekilde yuklemek istiyorsaniz karar sizin.

2 Guncellemeleri yapiyoruz ve yuklemeye devam ediyoruz 

Ubuntu yuklendikten sonra bir terminal penceresi acarak (soldaki resimdeki siyah icon ile)
sirayla su komutlari yaziyoruz.

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

bu komutlar calistirilirken size linux kurarken olusturdugunuz kullanici parolasi sorulabilir.

Sonra gerekli ortami yuklemek icin asagidaki sirayla satirlari yazip enter'lamaya devam ediyoruz. (Windows kullanicilari icin garip ama bu tarz yukleme isini ben cok sevdim)


sudo apt-get install build-essential
sudo apt-get install vim
sudo apt-get install libxml2-dev libxslt-dev #Needed for nokogiri gem
sudo apt-get install libcurl3-dev #Needed for curb gem
sudo apt-get install git-core
sudo apt-get install curl
sudo apt-get install libpq-dev # for pg gem

Sonra MySQL kuruyoruz
sudo apt-get install mysql-server mysql-client  libmysqld-dev

Sonra RVM (Ruby Version Manager) yi kuruyoruz.
curl -L https://get.rvm.io | bash

rvm install 1.9.3                                    
bu asamada ubuntu 13de sonralari bir sorun yasamaya basladim. Kurmama ragmen sistem bana rvm nin kurulu olmadigini soylemeye basladi. rvm'nin sitesine baktigimda soyle bir alternatif cozum gordum.

\curl -sSL https://get.rvm.io | bash -s stable
\curl -sSL https://get.rvm.io | bash -s stable --ruby
\curl -sSL https://get.rvm.io | bash -s stable --ruby=1.9.3
\curl -sSL https://get.rvm.io | bash -s stable --rails
Ancak bu sekilde ruby'nin istedigim versiyonunu yukleyebildim.
 
eger sadece rvm install derseniz Ruby'nin son versiyonu kuruluyor. Ama kursta ozellikle 1.9.3 versiyorununu kullandik

rvm use 1.9.3 --default
Bu satirla da bilgisayarimizda farkli ruby versiyonlari olsa bile 1.9.3 versiyonunun default olarak kullanilmasini soyledik.

3 Sublime Text 2 (Code Editor)  kuruyoruz

Kod editor secimi aslinda tercihe kalmis ama vi konusunda tecrubeli degilseniz en yaygin editor olarak Sublime Text 2 gosteriliyor. Dolayisiyla bunu kullanmak akillica bir karar olur. Kurmak icin http://www.sublimetext.com/2 adresine bakabilirsiniz. veya benim yaptigim gibi Ubuntu Software Center a girip sublime yazarak oradaki install linkini kullanabilirsiniz. (ubuntu toolbar'da alisveris poseti seklinde olan ikon)


Ruby Test'leri icin su plugin i kurmayin unutmayin
https://github.com/maltize/sublime-text-2-ruby-tests

ERB icin https://github.com/eddorre/SublimeERB

4 RSpec ve Cucumber kuruyoruz


gem install rspec --version 2.0.0
gem install cucumber
cucumber ileride anlatacagim test ortamlarindan birisi. 

5 Son hamleler 

gem install bundler

boylelikle kurulumu tamamladik artik ihtiyacimiz olan hersey bilgisayarimizda yuklu. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder